060311
Efter någon vecka av motivationsbrist är det full
fart igen.
Kabelhärvan till sprutet har befriats från sina torra spröda och fula
plastslangar och lindats med en speciell tejp med lurv på från tesa's
sortiment
Spridarkablar:
Diverse boxar:
Nu började det bli dags att få ihop växellänkaget och handbromsen, om jag
minns rätt så åkte spaken bak ca 20cm och handbromsen flyttades och är
kortad
Brons är ju mer ädelt än orginal gummibussning!
Efter en stunds svetsande:
Riggat för torrkörning:
Det var en väldig skildnad på körställning när man slipper att sträcka sig
efter växelspaken!
060312
Dagens mekande började med en timmes bråkande med
pelletsbrännaren men till sisst så fick jag fart på den så man fick lite go
värme i verkstan.
Sedan satte jag mig ner och funderade på hur jag ska göra med
bränslesystemet.
lösningen jag kom fram till var att bygga en catchtank som fylls med
självrinning från tanken. dessutom ska jag montera den bak så att jag
slipper att dra en retur fram till tanken. Pumpen suger ifrån botten på
tanken och returen kommer in i toppen. skulle det inte lira riktigt bra så
kan man ju alltid sätta en "förgasarpump" som matar catchtanken.
Efter lite midda så skridde jag till verket
Delarna:
Svetsade lock, det blev givetvis inte täta vilket jag räknat med.
Blästrat:
Anslutningar, även blästrat där de skall lödas
Efter en stund med gassvetsen och lite lod
Blästrad och fin igen
Sedan fick den lite mattsvart färg.
Nästa jobb var att montera samman den blästrade och lackade framvagnen
Och lacka tanken:
Dagen avslutades med att demontera kopplingsarmen och fundera lite på hur
transporterurtrampningslagret ska övertalas att passa ihop med typ1 gaffeln
men jag kom nog på en lösning på det åxå.
060319
Igår var jag inte hemma därav blev det inget mek
då, men väl ett besök hemma hos Hilmersson i vetlanda så det var inte fy
skam det heller!
På planeringen för dagen stod det att jag skulle göra en styrhylsa till
urtrampningslagret, för att göra detta så började jag med att mecka bort
orginalpackboxen:
Efter lite mätande och funderande så ställde jag mig vid svarven och
tillverkade detaljen:
Färdigt:
En lite mindre packbox, hoppas att det funkar trots att den inte är lika
flexibel som den som satt där
Hylsan har jag tänkte att banka på plats och låsa med Loctite 603 och hoppas
på att det sitter, jag gjorde passningen så att det blev ca 4 hundradelars
grepp så det borde bli bra
Modifierad kopplingsarm:
Sen flyttade jag ut avgaset 40mm så att det blir plats för ramen till det
bakre motorfästet
060327
Dax för lite uppdate, i helgen så var det annat på
chemat så något bygge blev det inte, men väl en inköpsresa som resulterade i
att verkstan nu är fylld till bredden med slang, slangklämmor, elprylar och
annat.
Idag har jag även beställt rör till buren, motorfästen och en ny ratt.
Ikväll blev det dock några timmars mek. Jag hade egentligen tänkt att bygga
en egen rattstång, dock är det lite småknepigt att få till några vettiga
reglage till blinkers och helljus så jag gav mig på den gamla rackliga
stången istället
För att piffa upp det hela lite så fick den ett besök i blästerskåpet
Efter blästring så borstade jag grejerna med en stålborste
Det var rätt mycket glapp mellan stången och fästet så jag ersatte lagringen
med en svarvad bronsbussning
Provmonterat med den gamla ratten:
|