070502

Den senaste tiden har det inte hänt så mycket, jag har byggt en ny vevhusventilationsburk, bytt fördelarlock, stift och fläktrem samt pillrat lite allmänt. Trots ett antar hårda repor så verkar det som att lådan lirar. Kopplingen står pall och man inte våldar allt för hårt så tills vidare så får han nog rulla på utan större åtgärder. Jag flyttade även in alla grejerna på mitt nymålade golv, vilket lyft det blev:

Jag har även fått en ny garagegranne, istället för en bullrig och "oljedimmeskapande" rundslip så huserar nu en s**b entusiast brevid, bilen på bilden är bara något tillfälligt, han brukar hålla sig med finare vagnar

Idag lyckades jag även med bedriften att backa över motorkåpan så att den sprack i två delar, har man inte jobb så skaffar man sig. Bitvis börjar det bli lite tungt med motivationen, man får hoppas att det hjälper att masa sig ut på lite träffar. Eventuellt så ställer jag ut på emmaboda, Bugrun är givet förmodligen så testar jag strippen där för första gången om det inte blir något uråsa innan dess.

 

070513

Igår bråkade lådan igen så byte är prioriterat, idag så var jag i Kalmar och köpte en komplett 1303s-75a som ska få donera IRS bakvagn och låda, även motorn kan vara bra att ha liggandes

Lastning:

Fösta turen med S80in och biltransport, trots 2500kg släp så nöjde den sig med strax under litern olastat och 1,1 totalt under resan, ganska hyffsat.

Bilen hade stått sedan -99 men då jag aldrig kört en vanlig bubbla så var jag tvungen att testa om den gick att få igång, Efter att monterat en tändspole, hällt på lite soppa och knackat på solenoiden med ett kvastskaft så hoppade den igång så snällt.

I morgon blir det demontering av bakvagn och jag siktar på att få konverteringen klar under helgen på buggyn.

Är någon i behov av resten av bilen så är den tillsalu framåt helgen, rostig undertill men så gott som rostfri i huv, motorlucka och högerdörr. Komplett inredning med skålade stolar osv. Det mesta verkade funka.

070515

Jag började riva i 1303an igår, ju mer men tittar desto mer rost ser man!

Det är inte utan att det känns lite vemodigt att backa in bilen i verkstan när man vet att det förmodligen är de sista meterna den går för egen maskin!

Bakkant på vänster tröskel:

Efter lite bökande så gav motorn med sig!

Det ska bli skönt att flytta in i sin egen verkstad igen och börja bygga!

Först blir det uppsnyggning av grejerna och tillverkning av jiggar för konverteringen, sen rivning av buggyn för att kunna börja bygga. Jag måste nog kapa bort hela batteribaljan för att få plats med bärarmen på den sidan, problem är till för att lösas!

Skulle någon vara sugen på resten av 1303an så är den förmodligen klar för avhämtning efter helgen.

070519

Idag har jag ritvit ner buggyn och börjat titta på hur fästena kommer till länkarmarna

Lite bilder som vanligt:

Motorn vid sidan av!

Batterilådan urkapad, jag ska montera den igen fast lite längre upp

Denna sidan finns det rätt gott om plats på

Mitt "cupstag", jag tror att jag nöjer mig med att svetsa på ett par stag framåt nu också bara, inna fick det ju inte plats för batteriet

Nu blir det bara lite zinkspray och mattsvart färg på bärarmarna, senare kanske det blir lite mer seriöst

Blästrade plattor från 1303an, jag fick slipa ut lite på karossen för att få dit dom

Här har någon skojare satt en catchtank precis där bärarmen ska vara!

Jag behåller noskonen från 1303lådan och bygget ett eget stumt fäste fram, bak kör jag även fortsättningsvis med puluretanklossarna

070520

Idag har arbetet med konverteringen fortsatt.

Först kapade jag lite i ramen. plåten som satt där innan var ganska bra för styvheten i sidled, men nu när inte lådan längre tar upp sidokrafterna så behövs den ju egentligen inte

Första provmonteringen av bärarmen:

Tillverkning av jigg på 1303an

Inre fäste ditsvetsat, usch vad skabbigt det ser ut på bild!

Jag gör egna fästen med en hylsa istället för passbulten som satt där innan, i mitten har jag M12 i 12:9 kvalité, groft räknat så ska det ju till 10ton eller så för att skjuva av den  i två snitt så jag tror det håller!

Utanför detta ska sedan även ett yttre öra komma på plats samt lite tvärstag. Lite bromsrör och annat får flytta på sig lite också.

Jag funderar dock på om jag fick fästet lite långt ner för jag har grovt mätt 2-3 graders negativ camber vid provmonteringen och det är kanske lite mycket. Jag ska dubbelkolla jiggarna innan jag fortsätter!

070522

Bygget fortsätter i maklig takt, lite blir gjort varje kväll, just nu 10 dagar till uråsa!

En att göra lista:
De yttre plattorna på bägge sidor svetsas dit samt eventuellt lite tvärstag.
Bränslegrejerna ska få nya fästen
bromsrör och handbromsen skall fixas
Slipa ur lådan
Lacka alla grejer
Bygga växellådsfästen samt återmontera motorn!

Lite nya bilder:

070528

Arbetet fortsätter med stadiga 4-5h/dag, dock har det varit lite annat som stört i helgen, bland annat Sydsvenska rallyt. I morgon ska jag leverera 1303an så det återstår 3 kvällar innan lördag, Det blir tight!

Kluddat på lite färg:

Slipat ur lådan:

Det passar:

Grejerna börjar komma på plats, catchtanken är flyttad. Jag fick även buckla in ramsnokarna lite så att drivaxlarna gick fritt

Och sista jobbet innan hemgång idag var att häkta dit motorn:

Jag får nog sänka den några snäpp dock, nu är den hög som ett hus. Det blir dock i mån om tid!

Jag har även hunnit med en lacktransport:

Ja, det är faktiskt lagligt! bilen drog denna gången 1,07l/mil med last, klart mindre än förväntat

070530

Arbetet fortsätter, igår fixade jag batteribaljan och handbromsen. Efter det så levererade jag 1303an

Idag har jag fixat el, soppa och vatten till motorn och tagit en första provtur!

Allt verkade lira perfekt, lite justering av växelspaken är nog allt som behövs. Det som återstår är att snygga till efter allt slipdamm och återmontera inredningen. Lufta bromsarna kan nog vara bra också!

Jag testade även ett par starter och den sätter sig gott och spinner utan hjulhopp de gångerna i alla fall, Den är lite hög i bakändan men jag tror att jag låter det vara så länge.