090414

Nu börjar det ju bli vår så det är hög tid att sätta fart ordentligt, Brorsan ska ha garageträff 28/4 så tills dess ska det vara klart, det hade inte varit några problem om jag inte behöver besiktiga dessutom, för att sätta lite fart på mig själv så bokade jag besiktning på tisdag, innan dess ska dessutom en årsved kapas, klyvas och lavas in....

Nåväl, Framvagnen är renoverad och krängningshämmare är monterad med ny monteringssats:

 

1500 motorn har tagits fram ut sin tvååriga dvala, hiterst står en 1600AS som får låna ut svänghjul och koppling så att 1500an passar på lådan

Kvar i förrådet står wasserboxern och ytterligare en 1500 med ca 2mm axialspel...

1600an hade inte glappat upp i alla fall, dock hade 1500an 0,85mm spel, men den ska ju bara driva buggyn genom besiktningen så det klarar nog sig!

Jag måste köpa en egen 36hylsa så mas slipper låna hela tiden!

Stötdämpartornen är urjackade för mer fjädringsväg och plattorna är uppborrade och kortade så att jag kan få till lite bättre hjulvinklar

Utslipning av 1303S-75 lådan:

090416

Nu är det fullt ös om kvällarna!

Igår hängde jag dit motorn och kollade så att den startade, kopplade lite el osv

Idag har jag svetsat några sprickor i plattan, sen kom brorsan med lite bromsrörsverktyg och hjälpte mig koppla in den nya reduceringsventilen och göra lite nya rör, Stort tack!

Ventil för att få lite mindre bett i bromsarna fram:

Nya rör bak:

Krängningshämmare med nya fästen

Bra kylning till motorn! :-)

Besiktningsmotor på, skiten läcker olja som vanligt, hoppas att dom inte är för tjuriga

090419

Veden blev färdig igår så idag har jag skruvat ihop bakvagnen, lite grejer under huven, lyse till hastighetsmätaren, stolarna osv

Första provturen efter islossningen blev idag, bromsreduceringsventilen blev ett klart lyft!, man märker dock en viss skillnad under acceleration, det fattas ju sisådär 130-140 hästar!  

Lysdiod på shiftliten ner mot cykeldatorn

Dom nya stolarna har inte kommit så det fick bli dom gamla så länge!

I morgon är ju sista kvällen innan drabbning, då ska jag märka upp lite brytare, skruva på skärmarna och byta packbox på motorn

090421

Igår så var det det sista småpillet, Kopplade in lyset till hastighetsmätaren, Märkte upp reglagen lite (penna på maskeringstejp!) svetsade dit bakskärmarna, ställde in lyset och bytte den satans packboxen för 50-tolfte gången..

Inte vidare snyggt med bakskärmar..

06:55 rullade jag in utanför bilprovningen, jag bangade på att köra med tanke på skicket på motorn!

Det körde ihop sig lite med bilarna idag då Linda behövde min S80 och micran inte har någon krok så jag fick låna farsans bil, Det är inte ofta det händer!

Lite meck med CO halten var enda problemet, eller ja det och att den knappt ville starta inne i hallen..

Gott med blankt papper i år igen!, nu kan man ladda i två år till

Till helgen så blir det Wasserboxer igen, jag ska bygga om bränslesystemet lite, fästa upp filter och dra nya ledningar och slangar, jag har även börjat fixa till elen lite i de bakre regionerna

Vi köpte varsin ny integralhjälm men dom fick inte plats där dom gamla brukade ligga så jag får klura ut någon lösning på det också!

090430

Efter besiktningen var det ju dags att plocka ihop bilen med rätt motor igen!, detta gjorde jag förra helgen sen har det blivit 20-30mils glidande i det fina vädret! Jag har även sänkt den lite både bak och fram och bytt ut en hel del bränsleslangar.

Xena inspekterar!

När veden till verkstan skulle hem så blev det en hederlig punktering på skogsvagnen, aldrig tidigare har vi krängt så stora däck! men det gick bra!

Eftersom det inte var mycket till mönster kvar på mina bakhjul så tänkte jag testa med ett par 235-75/15 med bra mönster som jag hittade "högen", det såg inte så tokigt ut men det kändes som att köra en BM430 och var ordenligt vingligt i kurvorna

Så det var bara till att börja rota i högen igen, icke att det fanns något vettigt så det fick bli ett par nya 205-65/15 istället, egentligen skulle man haft lite större hjul men jag har bara 6" fälgar till vardags och större än såhär blir inte riktigt bra för "väghållningen" Jag har ju  M/T ET streets 26/10.5 på mina 8" fälgar till race.

Igår när jag kom upp till verkstan var det vist BMW tema!: