|
070111
Nu har jag börjat riva lite i alla fall:
Lite klassiska pallbocksbilder:
070114
Igår så monterade jag lite mer hyllor i verkstan, det behövdes när man
ska börja plocka ner igen. Jag vill inte ha de grejerna liggandes på bänken
denna gången.
Idag fixade jag flänsar till grenröret, mot motorn använder jag
orginalflänsarna från WB'n, dessa behövde jag slipa ur så jag började med
ett slipstift men tröttnade snabbt, bultade ihop dem och svetsade på ett rör
och svarvade ur dem istället.
Sen svarvade jag ett ämne till turboflänsen, anledningen till att jag
svarvar den är för att få med den fina labyrinttätningen och att det är så
bökigt att jobba i så tjock plåt
När jag svarvat fram en skiva så bara ritade jag ut konturerna och trimmade
till den med vinkelslipen
Sen bockade jag till ett plattjärn för att kunna börja måtta ut placeringen
lie grovt:
De återanvända flänsarna:
Nu ska jag beställa lite rör till grenröret samt försöka få tag i en Saab
900 IC så att jag kan beställa lite silikonslang och grejer.
070121
Det går lite trögt med dock frammåt, jag har beställt material till
grenröret som bör komma i början av veckan så det bör vara klart innan nästa
helg, sen vänter jag på att få tag i en intercooler, jag har några på gång
så det bör vara klart denna veckan så att man kan göra tryckrören också.
Nästa problem är att göra vattennipplar till turbom i M12*1,5 samt få tag i
en nippel till oljan och vad det är för gänga där vet nog bara japanerna på
mitsubishi. Någon som vet vad det är för gänga på oljeanslutningen på en
Tdo4-13c?
oljereturen blir nog ner i hålet där besinpumpen en gång satt, det verkar
vara ganska fritt ner där i alla fall.
Plansch gjord med en "Rasterbator" går att göra rött roliga saker med de
programmen!
En ny hylla gick åt för att få plats med alla delar man plockar av bilen!
Sen köpte jag en elektronisk darttavla för att ha något att göra under alla
filosofiska funderingar när man inte riktigt vet vad man ska göra i
verkstan!
Idag sprang jag även på Mattson på biltema i jönköping och snackade lite
motorstyrning, det skulle visst inte vara några problem att mappa
digijetsprutet med hans emulator om det var löst chip i boxen, och det var
det!
070125
Nu är en fräsch Saab 900og ic på väg hem och rören till grenröret har
anlänt. Så till helgen är det tänkt att det ska bli grenrörsbygge.
Lite kort, denna gången med riktig digitalkamera!
4m rör, jag räknar med att ca 3 meter kommer att gå åt!
Det är "blårör" från rinkaby rör, det ska blästras sen om någon undrar.
endel säger att man inte ska använda den kvaliten men man vet ju inte förens
man har testat! billigt är det i alla fall!
42mm utvändigt och 36invändigt, portarna är 35 och böjarna ca 37mm invändigt
så det passar rätt bra
Ett antal böjar, 20:50kr stycket
Och här är anledningen till att jag inte kan ha grövre rör, bultarna sitter
c-c58 så mer än 42mm kan man inte ha om M8 muttrar ska gå fritt
070128
Idag var det grenrörsbygge på schemat.
Först svarvade jag till en hylsa för att kunna göra j-krökarna avtagbara
Sen satte jag igång med själva bygget, allt är bara punktat så länge, endel
ska göras om osv men för att ha något att jobba på så måste man ju börja
någonstans.
Man skulle haft lite större radie till J-krökarna, men det syns ju ändå inte
när hjulen kommer på
Den besvärliga kröken runt vattenröret
När jag kommit så långt så kom jag på att man kan göra som när man bygger
grenrör till vanliga radfyror, dvs spjälka upp delarna så att man kan göra
det sissta på svetsbänken
Kollektorn:
Det var rätt smidigt att bygga den av två krökar som man kapade upp, det
blir nog lite knivigare att svetsa primärrören på kollektorn då de ligger
rätt tätt ihop
Det var allt för idag, forstsättning följer i veckan!
070131
Idag kom tomten med paket till mig och bilen!
Det ser inte så extremt ut men jag ska inte ha 2,5bars ladd och 600 hästar
heller...
Jag hittade även en krök till så nu kan jag göra kollektorn på "rätt" sätt.
Det har inte blivit mycket svetsande de senaste dagarna pga hälsoskäl, dock
är flisar borta ur ögat nu så i morgon blir det nya tag!
|
|