070201
Idag blev det bara en snabbrunda i brist på riktig motivation, dock så
blev det en bra start på en ny kollektor
Till helgen så ska jag staga om rören på bilen igen för att ändra vinklarna
lite till den nya kollektorn och om det går bra göra grenröret klart,
eventuellt öven göra nya flansar till skarvningen
070203
Idag blev det bara ett par timmar, men jag hann punkta ihop hela
grenröret i alla fall:
En spalt blev lite stor, men den murar jag igen och slipar från insidan!
070204
Idag byggde jag om rören lite:
Sedan svetsade jag en hel del på plats och resten löst från bilen och satan
vad det slog sig, men efter lite övertalning mha cylinden från rörbocken så
passade det hyffsat igen!
Nu ska jag bara kapa bort flänsarna och svetsa dit dom igen så att det bli
bra anligg mot topparna
070207
Idag så svetsade jag klart grenröret, nu åsterstår det blästring och lite
slipning samt ett litet stag sen är det klart för lindning.
Jag såg något som inte var fullt så skoj under motorn dock, det hängde en
droppe vatten under ena toppen så det tränger vist ut lite vid packningen
där. Jag har inte märkt att det kommit något på hela säsången innan på den
sidan så jag hoppas att det gonar till sig när den tas i bruk igen!
070212
Fiffigt verktyg för att slipa rören invändigt, den kommer faktiskt runt
en 90graderskrök, en svetspinne fastpunktad på lamellskivan!
Henkes grenrör, förvärmt, svetsat, planat, borrat samt gängat
Hans bygge:
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=299957
Blästrade J-krökar, skulle blästrat färdigt idag med kompressorn var
nerriven för reparation:
Så jag monterade ihop grejerna och började titta på tryckrör
Som vanligt så vill alla rören vara på samma ställe!
Ikväll så har jag även beställt silikonslangar och lita annat smått och gott
som behövs för bygget. I morgon ska jag köpa lite avgaskrökar till
avgassystemet och tryckrören
070213
Idag tillkom det lite mer material i verkstan!
Rör till avgas och tryckrör samt bandage
Dämparen är tänkt att vara såhär ungefär, tänkte först köra utan dämpare men
det är kanske lite dumt när man får köra runt knuten på två bostadshus ner
till verkstan!
Röret mellan LMM och turbon
I morgon kommer förmodligen slangarna så till helgen blir det avgas och
tryckrörsbygge!
070214
Nu ramlar delarna in:
Jag köpte faktiskt slangar på stylingbutiken, de verkar vara av god kvalité
vad jag kännt hittills. Jag fick dock fel laddtrycksmätare men ett kort
samtal senare där de ursäktade sig och skickade rätt mätare så löste det
sig, Kanonbemötande!
Idag så blev det ett lite kortare pass dagen till ära, jag kom en bra bit på
vägen med att fixa ett smidigare system för att ta av motorluckan, nu trär
man i den i underkant och låser med huvlås i ovankant!
070215
Idag fick jag rätt mätare tillsammans med en skriftlig ursäkt och pengar
till returportot! så hittills är min uppfattning av stylingbutiken.se mycket
god!
Mätaren släckt:
Tänd:
Den kommer att hamna precis brevid varvräknaren på rattstången nere till
vänster!
070216
Låsen till luckan färdiga:
Jag kapade även upp lite större hål i motorluckan så att det förhoppningsvis
evakuerar lite mer varmluft
Sedan hann jag börja så smått på att måtta in vad intercoolern ska sitta
Jag låg även under motorn och funderade lite över vattenläckaget, det kan
vara så att det har runnit längs med kanten från en läckande slang på
thermostathuset, jag få se i morgon om det hjälpte att dra den lite!
070217
Idag blev det 4 timmar, hann även med att svarva lite pinnbultar till
Henke
LMM är monterad och intercoolern sitter på plats, fästet är inte helt
färdigt än.
Placering av laddtryckmätare:
I morgon blir det heldag och då ska jag nog hinna klart med tryckrör och
"avgassystem"!
070218
Idag var det heldag i verkstan igen!
Föst monterade jag färdigt intercoolern, sen var det tryckrörsbygge!
Först röret mellan LMM och turbo:
Sedan mellan turbo och ic, längst ner syns även röret mellan ic och spjäll,
det är inte 100% klart än men i stort sett
Sen svarvade jag en fläns och punktade dit avgaset:
Det ska även stagas ner mot grenröret i underkant på dämparen
070220 Idag blev det ett par timmar i verkstan, på den tiden
hann jag vrida lagerhuset i turbon rätt, konstatera att det var M12x1.5 i
samtliga anslutningar till turbon samt göra ett nytt fäste till
wastegateklockan
Lite bilder:
070224
Idag rök motorn ur för vidare arbete och den stundande besiktningen
Nytt "luftrör" till tanken, innan gick det erbarmligt långsamt att tanka
den!
Sen var det dags för att montera en 1500motor igen, efter lite mätande på "trearms"-kopplingen
så plockade jag bort ringen som går mot urtrampningslagret och det verkar
funka bra nu tillsammans med mitt modifierade transporterlager
070225
Idag blev det en provtur med besiktningsmotorn!
070227
Ikväll betade jag av en bra bit på "inför besiktningslistan"
Lite lappar på instrumentbrädan, stoppning på bågen, laddning, remskydd,
bakskärmar, nummerplåtsbelysning mm
Nu återstår det nya däck samt eventuellt byta packboxen bakom svänghjulet.
Jag hoppas att jag inte har glömt något!
070228
Idag var det hjulens tur att få lite uppmärksamhet! däcken var gamla och
torra så jag letade upp några andra inte fullt så gamla däck och krängde på.
190-65 bak och 185-65 fram. Jag ska köpa nya däck sedan och funderar på
205-60 bak och 185-55 eller 195-50 fram
Jag fick även tillfälle att testa chockluftaren för fösta gången, den var
riktigt smidig men ingav viss respekt!
I morgon blir det packboxbyte, jag hade retat ihjäl mig om jag får
anmärkning på det....
|