070201

Idag blev det bara en snabbrunda i brist på riktig motivation, dock så blev det en bra start på en ny kollektor









Till helgen så ska jag staga om rören på bilen igen för att ändra vinklarna lite till den nya kollektorn och om det går bra göra grenröret klart, eventuellt öven göra nya flansar till skarvningen

 

070203

Idag blev det bara ett par timmar, men jag hann punkta ihop hela grenröret i alla fall:









En spalt blev lite stor, men den murar jag igen och slipar från insidan!




070204

Idag byggde jag om rören lite:





Sedan svetsade jag en hel del på plats och resten löst från bilen och satan vad det slog sig, men efter lite övertalning mha cylinden från rörbocken så passade det hyffsat igen!





Nu ska jag bara kapa bort flänsarna och svetsa dit dom igen så att det bli bra anligg mot topparna

 

070207

Idag så svetsade jag klart grenröret, nu åsterstår det blästring och lite slipning samt ett litet stag sen är det klart för lindning.



Jag såg något som inte var fullt så skoj under motorn dock, det hängde en droppe vatten under ena toppen så det tränger vist ut lite vid packningen där. Jag har inte märkt att det kommit något på hela säsången innan på den sidan så jag hoppas att det gonar till sig när den tas i bruk igen!
 

070212

Fiffigt verktyg för att slipa rören invändigt, den kommer faktiskt runt en 90graderskrök, en svetspinne fastpunktad på lamellskivan!


Henkes grenrör, förvärmt, svetsat, planat, borrat samt gängat




Hans bygge: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=299957

Blästrade J-krökar, skulle blästrat färdigt idag med kompressorn var nerriven för reparation:


Så jag monterade ihop grejerna och började titta på tryckrör


Som vanligt så vill alla rören vara på samma ställe!




Ikväll så har jag även beställt silikonslangar och lita annat smått och gott som behövs för bygget. I morgon ska jag köpa lite avgaskrökar till avgassystemet och tryckrören

 

070213

Idag tillkom det lite mer material i verkstan!

Rör till avgas och tryckrör samt bandage


Dämparen är tänkt att vara såhär ungefär, tänkte först köra utan dämpare men det är kanske lite dumt när man får köra runt knuten på två bostadshus ner till verkstan!


Röret mellan LMM och turbon


I morgon kommer förmodligen slangarna så till helgen blir det avgas och tryckrörsbygge!

070214

Nu ramlar delarna in:



Jag köpte faktiskt slangar på stylingbutiken, de verkar vara av god kvalité vad jag kännt hittills. Jag fick dock fel laddtrycksmätare men ett kort samtal senare där de ursäktade sig och skickade rätt mätare så löste det sig, Kanonbemötande!

Idag så blev det ett lite kortare pass dagen till ära, jag kom en bra bit på vägen med att fixa ett smidigare system för att ta av motorluckan, nu trär man i den i underkant och låser med huvlås i ovankant!




 

070215

Idag fick jag rätt mätare tillsammans med en skriftlig ursäkt och pengar till returportot! så hittills är min uppfattning av stylingbutiken.se mycket god!

Mätaren släckt:



Tänd:



Den kommer att hamna precis brevid varvräknaren på rattstången nere till vänster!

 

070216

Låsen till luckan färdiga:



Jag kapade även upp lite större hål i motorluckan så att det förhoppningsvis evakuerar lite mer varmluft



Sedan hann jag börja så smått på att måtta in vad intercoolern ska sitta



Jag låg även under motorn och funderade lite över vattenläckaget, det kan vara så att det har runnit längs med kanten från en läckande slang på thermostathuset, jag få se i morgon om det hjälpte att dra den lite!

 

 

070217

Idag blev det 4 timmar, hann även med att svarva lite pinnbultar till Henke

LMM är monterad och intercoolern sitter på plats, fästet är inte helt färdigt än.



Placering av laddtryckmätare:



I morgon blir det heldag och då ska jag nog hinna klart med tryckrör och "avgassystem"!

 

070218

Idag var det heldag i verkstan igen!

Föst monterade jag färdigt intercoolern, sen var det tryckrörsbygge!

Först röret mellan LMM och turbo:


Sedan mellan turbo och ic, längst ner syns även röret mellan ic och spjäll, det är inte 100% klart än men i stort sett


Sen svarvade jag en fläns och punktade dit avgaset:




Det ska även stagas ner mot grenröret i underkant på dämparen

070220

Idag blev det ett par timmar i verkstan, på den tiden hann jag vrida lagerhuset i turbon rätt, konstatera att det var M12x1.5 i samtliga anslutningar till turbon samt göra ett nytt fäste till wastegateklockan

Lite bilder:

070224

Idag rök motorn ur för vidare arbete och den stundande besiktningen

 

Nytt "luftrör" till tanken, innan gick det erbarmligt långsamt att tanka den!

 

Sen var det dags för att montera en 1500motor igen, efter lite mätande på "trearms"-kopplingen så plockade jag bort ringen som går mot urtrampningslagret och det verkar funka bra nu tillsammans med mitt modifierade transporterlager

070225

Idag blev det en provtur med besiktningsmotorn!

070227

Ikväll betade jag av en bra bit på "inför besiktningslistan"

Lite lappar på instrumentbrädan, stoppning på bågen, laddning, remskydd, bakskärmar, nummerplåtsbelysning mm

Nu återstår det nya däck samt eventuellt byta packboxen bakom svänghjulet. Jag hoppas att jag inte har glömt något!

070228

Idag var det hjulens tur att få lite uppmärksamhet! däcken var gamla och torra så jag letade upp några andra inte fullt så gamla däck och krängde på. 190-65 bak och 185-65 fram. Jag ska köpa nya däck sedan och funderar på 205-60 bak och 185-55 eller 195-50 fram

Jag fick även tillfälle att testa chockluftaren för fösta gången, den var riktigt smidig men ingav viss respekt!

I morgon blir det packboxbyte, jag hade retat ihjäl mig om jag får anmärkning på det....