|
Igår var det besiktningsmek på hög nivå Det stora jobbet var att byta vevaxeltätning samt lite annat småpill.
Jag bangade dock på att köra den in till stan så det fick bli lastbilen istället!
Och glädjande nog så blev detta resultatet:
Jag fick skruva ner CO´t lite bara annars gick det galant! 070304 Idag var det garagestädning och återmontering av rätt motor
Sen kunde jag inte låta bli att rulla ut bilen i solen och se hur det ser ut på lite håll
070306 Idag blev det ett litet lagom kvällsmek, jag gjorde ett fäste till laddtrycksmätaren och lackade fästet som håller varvisen.
Sen tog jag upp ett hål för ytterligare en mätare, från vänster så är det vattentemp, oljetemp, oljetryck, Lambda, Tank och volt. (Den vita mätaren är bara temporär, jag ska köpa en svart på lördag) Jag han även med att uppdatera elsystemet för de nya mätarna och koppla in Lambda mätaren över en brytare så att den inte behöver vara på hela tiden. Det är bra att vara förutseende och sätta dit fler brytare än vad som behövs redan från början!. Jag ska även ha en bränsletrycksmätare men den blir inte fast monterad i brädan pga platsbrist utan hamnar i de bakre regionerna.
070308 Igår svetsade jag klart avgaset och gjorde ett stag till det.
Idag fick jag hem min nya BTR, Malpassi 1:1,2. det återstår att se om det går att få det till att lira
070311 Idag var det svarvning och fräsning av Alu på schemat Fuelrail, de ska lättas mer och det ska gängas i nipplar på sidorna.
Catchtank, tvådelad med o-ringstätning. det ska borras dit skruvar som håller på locket samt nipplar, kabelgenomförning och hållare för bränslepumpen i locket.
Det mesta är ursvarvat så den är inte så tung som den ser ut Bränslepumpen, från Saab 9-3 aero
Sen ska även insugen modifieras för att passa spridarna
070314 Kvällen började med att jag gjorde ett stag som håller ner lådan lite i framkant, det funkade hyggligt innan så jag kände inte något behov av att ha det stummonterat
Jag trycker ihop gummikuddarna genom att spänna in oket med skruven i mitten!, det blir nog till att såga av den en bit också. Funkar det inte så är det bara till att bygga något annat! Sen fixade jag oljereturen, 1/2" slang och 12mm rör urborrade så mycket det gick, kanske lite trångt men samma sak där, funkar det inte så är det lätt att bygga om/nytt
Ett smörgåsbord uppdukat och nästan klart för montage!
070315 När jag var klar med att hjälpa brorsan med att bära möbler så gav jag mig på oljereturen igen, jag hittade en annan slang som var 16mm i diameter istället så arean blir ju avsevärt större
Enligt specen så bör en sådan slang klara jobbet, den som lever får se! 070318 Denna veckan blev det helhelg, jag hade en försiktigt förhoppning om att starta upp idag men bearbetningen tog längre tid än förväntat! Fuelrails med hållare:
Invändigt i catchtanken:
Mycket anslutningar blir det!
T-kors/hållare till BTR samt tryckgivare, det ska dit ett par hål till för uppfästning.
Oljeblock för de två oljetrycksgivarna, det ska även borras lite fästhål samt anslutning för jordkabel.
Anslutningarna på turbon:
070319 Kvällen jobb: Lackat avgas:
Lambdasond:
Blästrat grenrör, krökarna var inga problem men huvudbiten gick inte i mitt blästerskåp så det fick bli utomhus *host-host*
Värmetålig färg innan bandaget för att minska på rosten lite i alla fall
070321 Nu är det fullt ös på bygget, med undantag för lite mat så spenderas tiden efter jobbet (1600) till 21-22 i verkstan. Igår lindade och monterade jag grenröret och fixade lite annat småplock. Idag så har jag gjort färdigt oljesystemet, vattnet till turbon samt soppasystemet och peppar peppar så verkar allt tätt hittills. Lite bilder: Förpump och catchtank:
Block för olja och bränsle, mycket slang blir det. Det går dock att fästa upp det hyssat bra så det ser inte så rörigt ut i verkligheten!
Grenröret:
Innan hemgång idag, jag körde även ett par varv på starten och oljan rann så grannt i oljereturen!
Nu är det lite vattenrör och lägga dit elsystemet samt modifiera det lite som återstår innan uppstart! 070322 Idag kom dagen D!, Vid 8snåret så hade jag fixat nödvändig el, vattenkylning och tryckrör och efter att ha fixat en felaktig jordpunkt till sprutet så startade han lika snällt som vanligt Dock uppkom två små problem, oljereturen läckte lite vid turbon och någonstans i insugen drar det grymmt med tjuvluft för jag fick inget vakum alls, Jaja problem är till för att lösas! En film på fösta uppstarten finns här Lite bilder:
070325 I helgen har det varit mek ock testkörningar, diverse oljeläckage har tätats och jag har hängt dit det gamla scoopet lite provisoriskt. problemet med vakumet visade sig vara ett felaktigt t-kors som inte släppte igenom någon luft. Jag har även ställt tändningen och justerat bränslet lite så nu laddar jag ca 0,3 bar och det skjuter på hyffsat bra. Lite bilder från ikväll:
Och en liten film finns här, som vanligt ser det ut som o det står still när man tittar på filmen! |
|