Veckan som gått:
Nu har jag spolat ur kylsystemet och hällt i "waterwetter". Jag har även varit ute och justerade bränslet en del, 5 snäpp på LMM och 3,1-3,2 bars grundtryck på soppan funkar fint nu.

På fulllast så lyser hela lambdamätaren och på dellast upp till 90km/h så är den precis släckt, minsta lilla man gasar så går lamdan upp, eller ner vilket det blir!

Kallstarter funkar betydligt bättre nu också

Tills vidare kommer jag att köra på 0,3 i ladd, det skjuter på hyffsat bra och jag skulle tro att på 402 meter så hinner jag varva ur på fyran, eventuellt ska jag beställa nya större bakdäck för att råda lite bot på det

070403

Idag har jag börjat på scoopet, bredvid  intaget i mitten på bilderna ska det vara täckplattor så att det bildas ett plan i hela "bagaget" strax under hålen för bältena i stolen. Jag ska även sätta en 52mm voltmätare, brytare för tvångskörning av bränslepumpar samt en huvudbrytare i skivan som sitter bakom stolarna, eventuellt kommer det även att bli en stereo med ett par högtalare där bak. Plywooden ska sedan kläs med svart vinyl

Bilder:

 

 

070404

Idag har jag fortsatt på scoopet, det blev lite brantare i framkant och några centimeter lägre för att kunna se i backspegeln!

Nu återstår en liten bit bakom bågen, fästa ihop allt, ta upp ett hål för luftfiltret samt klä skivorna

070410

Idag har jag gjort klart scoopet och klätt de sista skivorna, jag satte låscylindrar i framkant på bägge sidostyckena så att man lätt kan slänga ner lite grejer där och låsa in dom lite i alla fall.

Bilder:

Nät till luftintag:

Sen var jag ute och laddade en runda för att kolla kylningen, vipps så började han bli lite tetig att växla, rulla lite trögt osv, det var den växellådan tänkte jag.. Jag testade en start och bommade tvåan och samtidigt så högg det i bakändan när hjulen rullade trögt..

Efter det var alla växlar tjuriga att få i och jag började halta hemåt. En liten bit från verkstan lyckades jag få i ettan och tänkte då att nu ska den gamle lådan få vara med om en sista redig jävla banzaistart! Varvade upp och dumpade kopplingen, världens hjulhopp och i samma ögonblick som jag tänkte koppla ur så tvärlåste bägge bakhjulen sig..

Jag lyckades lirka i en växel och ta mig av vägen och tyckte att det var konstigt att den ändå drev, efter det så släppte det lite och jag körde upp till verkstan, och tro det eller ej det blev lättare och lättare att växla. Och efter lite justering av växellägena så funkar den precis som vanligt. Jag har säkert dragit tio repor och det lirar klockrent. Så för att kunna sova inatt så körde jag en ordentlig runda nu vid niotiden och konstaterade dessutom att jag har skenladd på fyran, upp till 0,5 bar. Jag har nog inte märkt det innan då jag mest har kollat på lambdan, det verkade inte som att det spikade så jag får nog fixa en annan WG klocka och höja laddet lite. Jag har märkt innan att det är lite taskig slaglängd kvar på denna klockan så det är säkert därför det skenar.

När jag ställt in den i verkstan och stod och funderade över växellådsproblemet så kom jag efter en stund på att det kan vara handbromsvajrarna som buggar ur, och efter lite inspektion verkar det som att den ena kan eventuellt ha slakat sig när bakändan sätter sig så att den kan komma ur läge för att sedan dra åt handbromsen när hjulen fjädrar ut igen, jag är inte 100% säker men det hade förklarat alla fenomen, att det var trögväxlat kan nog bero på att lådan gett sig lite i mitt nya fäste när det tvärlåser så.

 

070412

Igår och idag så har jag fixat färdigt låsen till locken i baljan och skruvat dit en tom plastback under det vänstra locket som ska fungera som bagage. Jag fick även köra väck lite till på plasten runt generatorn för att inte den skulle skallra samt skruvat dit nummerplåten och fixat lite belysning på den

Idag blev det även en tvätt, maskinpolering och allmän tillfixning. Sen åkte jag och sambon ut på en liten kvällscruising/mat/shopping/garagerunda.

Lite bilder:

Växellådan har funkat klanderfritt hela kvällen så det var säkert bromsarna som spökade, jag ska ta en titt på det en annan dag.

070417

I lördags var jag ute och körde en hel del och växellådsfenomenet visade sig igen ett par gånger, dock var det inte tal om handbromsen utan något rasslade i lådan, symtomen var samma som innan men jag noterade att om jag hade backen i och kopplade ur och rullade så rasslade det betänkligt i lådan!

Så nu står jag inför ett litet dilemma, sätter jag dit en ny låda av samma typ som den förra så lär den också rasa rätt snabbt dessutom är det tråkigt låg utväxling i den så antingen blir det till att svingkonvertera en dubbelgavlad IRS låda eller om jag får tag i grejer så blir det en IRS  konvertering av bilen. Vet någon om några grejer till vettiga så får ni gärna höra av er!

070424

Sista tiden har det varit rätt lugnt, och de senaste dagarna har jag lidit av djup motivationsbrist...

Igår såg det ut såhär i verkstan:

Och efter kvällens jobb såhär:

En strykning till så ska det bli riktigt mumma, dock är golvet icke brukbart förens på söndag..

Annars letar jag ny låda för fullt, jag har varit ute och glidit en bra runda utan att gasa ikväll och allt  lirar 100% som det ska. I helgen så märkte jag att de två undre muttrarna som håller motorn hade vibrerat loss, kanske kan det vara så att om motorn vickar ut lite så ställer sig ingående axeln snett och får växelförarna att bugga ur, mycket teorier blir det :-)

Kopplingen är inte riktigt 100% så det blir byte på den också. Jag siktar nu på att få tag i en 1500 växellåda som jag kan byta rätt över, hittar jag ingen på någon vecka så får jag börja titta på andra alternativ undertiden glider jag runt lite försiktigt!